top of page

Kunst in Coevorden (deel 20)


Vrijdag de dag dat ik een blog online wil zetten en ik kom savonds thuis met zware ogen en een opzettende hoofdpijn. Voor ik het weet lig ik al op bed terwijl de straatverlichting nauwelijks is aangesprongen. Morgen ochtend denk ik in mij zelf. Morgen ochtend ga ik er gelijk mee aan de gang.

Zaterdag word ik tegen de middag wakker, de zon verlicht inmiddels de kamer en ik ben niet vooruit te branden. Straks echt beginnen, maar de hele dag is zo'n typische zaterdag zonder motivatie om iets te doen en voor dat ik het weet is ook deze dag al weer voorbij. Zo gaat ook de zondag en voor een klein momentje was ik de hele blog vergeten.


Eindelijk tegen de avond op deze zondag voel ik mijn energie terugkomen. Een vlugge ronde door het huis en een lekker gezinsmaaltijd verder ben ik er klaar voor. Tijd voor die blog die al twee dagen te laat is. Met de foto's inmiddels klaar om er een leuk verhaal van te maken zit ik dan met laptop op mijn schoot om alle informatie over de achtergrond, beeld en maker op te zoeken.


Het kunstwerk wat ik dit keer heb opgezocht staat in Oosterhesselen. Het heeft een mooie plek aan een kruispunt waar een prachtige kerk staat en een op eerste zicht drukke restaurant. Mensen kijken nieuwsgierig naar buiten terwijl ik voor het kunstwerk een aantal foto's begin te maken. Het lukt me dit keer ook niet om een leuke glimlach op mijn gezicht te toveren voor de foto.


Het kunstwerk met de naam De trambaankruizing is gemaakt door Paul Hulskamp en is een herdenking aan de trams die in Drenthe hebben gereden.

Omdat er via Wikipedia een vermelding van licentie staat voel ik mij geroepen om deze ook te vermelden op verzoek van de pagina, al ben ik van mening dat de blog. Informatie over deze licentie vind je hier.


Verder met het verhaal, want zoals eerder gezegd het is een herinnering aan de periode dat er in Drenthe trams rijden. De Eerste Drentsche Stoomtramweg-Maatschappij (EDS) exploiteert vroeger tramlijnen tussen Coevorden en Assen en tussen Hoogeveen en Nieuw Amsterdam, met een zijlijn naar Emmen en Ter Apel. Het kruispunt van de tramlijnen is Oosterhesselen. Dat maakte Oosterhesselen tot een belangrijke punt toen des tijds.


Toen de oorlog kwam verdwenen al gauw veel trams, net na de lijnen uitbreide naar overijssel en groningen. In Drenthe bleven er wel trams rijden deze waren nodig, omdat deze nodig waren na de schaarste van brandstof door de oolog. Hierdoor rijden er nauwelijks nog voertuigen waaronder bussen en mensen hebben de trams harder nodig dan ooit te voren.

Jammer genoeg maakten de duitsers tijdens de oorlog ook gebruik van de trams voor hun eigen doeleinden. Hoe langer de oorlog duurt hoe meer de sporen verslechteren doordat de trams ook steeds moeilijker in te zetten is.

Er zijn op internet veel verhalen over te vinden en een ervan heb ik voor jou hier zodat je er nog wat meer over kunt lezen als daar behoefte aan hebt.


De tram zoals ze deze kennen in Drenthe heeft uiteindelijk zijn tijd gehad tussen 1913 tot 1947. Door de oorlog heeft de tram niet meer tijd gehad om door te ontpoppen tot een belangrijke manier van transport en vervoer.

Het kunstwerk is zo'n beetje het laatste wat hiervan over is.

Onder aan het kunstwerk staat een vermeldig met de tekst:


hier vormden de beide hoofdlijnen
van het eerste drentshe stroomtram
weg maatschappij (EDS) in de
jaren 1913-1947 het vermaande
tramwegkruispunt oosterhesselen

Recent Posts

See All
bottom of page