top of page

Kunst in Coevorden ( deel 19)

Soms wou ik dat ik een ochtend persoon was. Een ochtend zoals deze vrijdag met die dikke mist was prachtig geweest voor foto's. Jammergenoeg heeft mijn hoofd ( zoals ik dit altijd zeg ) moeite met wakker worden. Tegen de tijd dat ik me eindelijk echt wakker en functioneel actief voel worden is het al weer normaal buiten en zie je geen spoor van mist en een sprookjesachtige omgeving. Toch hou ik mezelf vast aan de gedachte dat 'het mij binnenkort gaat lukken'.


Het betekend voor mij dat ik doorgaans in de middag pas begin met het zoeken van een mooi kunstwerk en deze tegen de avond ( wanneer ik mij het actiefste voel) een blog maak.

Nu het wat eerder donker word is dat toch ook wel weer een uitdaging en aan de andere kant. Selfies maken met een kunstwerk is voor de meeste mensen die me zien staan niet perse iets wat ze snappen. Ik probeer altijd een rustig moment af te wachten zodat ik snel een glimlach voor de foto kan produceren en mij niet compleet idioot voel.


De rare ogen en blikken van nieuwsgierige mensen omdat ik een selfie maak met een kunstwerk is gelukkig nu niet echt de dilemma. Ik kon op een mooi rustig stuk een foto maken voor dit kunstwerk.

De Daoler Tuun was dit keer the place to go. Het is een mooie park met toch nog redelijk wat wandel gelegenheid. De tuin zelf is al een kunstwerk opzich en het is zeker een zondagmiddag wandeling waard.



Het kunstwerk waar ik naar opzoek was is De tranen van de Weduwe. Als je het beeld ziet zou je niet direct denken aan een traan en eerder aan een prehistorishe mes en als je het wat beter bekijkt een halve kruik. Het lig op z'n kant en er zit een uitsparing in. Naar wat zoekwerk weet ik nu dat het geen kruik is maar een doorgesneden urn. Het werk is gemaakt door Anthoine Eikemans en is geplaatst in 1997. Het moet een prehystorische voorwerp symboliseren en een link terug naar de opgravingen na een bodemonderzoek in en om dalen. Wat ze gevonden hebben is voor een deel te zien in het museaummolen Jan Pol.



Er is een tekst op de rand van de sokkel van het beeld waarop staat:


De tranen van de weduwe. De grootheid der wereld gaat voorbij. De wind dwarrelt in de asch van hen die eens mogelijk elkanders vijanden waren. En brengt na den dood thans nog samen wat bij het leven gescheiden was. P.H. Roessingh, 1916.


Recent Posts

See All
bottom of page